Wednesday, April 13, 2011

Main masak-masak Jom!

Assalamualaikum w.b.t

Hye!

12.04.2011 *Selasa* ..... Entry semalam punya cite baru nak story arini, arini pun dah nak masuk esok okay! Haa nampak x aku ada sikit ke'buzy'an?? Serius x buzy sgt tapi x nyempat nak mengapdate blog! * Haa ambik kau ayat aku! Sentap aku nengok... Hahaha

Pe cite nak main masak masak plak? Hengat budak kecik lagi ke nak main tumbuk2 daun kat padang tu, *tetiba teringat* main masak masak dgn klik2 masa kechik2 dolu.... Batu sebagai lesung! Mesti anda sekalian pun macam tu jugak kan, kompem la wey....!

Semalam punya hall memang dah mind set dlm pale otak kena balik cepat! Huwaaaa umi belum balik lg, jadi kena msk la kita.... Nasib la semalam keje xbyk, sume hampir up to date *Hampir* hehe...

Balik umah sempat solat asar, salin baju kejap then dgn jiwa yg berkobar2 aku ni menuju ke dpr yg comel tu :) .... Jadi, lets go! Aku mulakan dgn Bismillah, hehehe.... Mudah2an ape aku buat menjadi la harapnya, kah3 *nampak sgt cam jarang masak kan* relax oke! Mcm xbiasa plak... wey mana xnya slalu pun mak kau je yg masak ayu wey, hujung mgu je baru kau tunjuk bakat.


Aku nak masak simple2 je arini... Hehe tahu sbb ape?

.
.
.
.
.
klu xsbb aku malas..... mesti
.
.
.
.
.
kat umah aku xde bahan nak masak.... Ngeh3


Bila segala isi perut peti ais aku d geledah dgn polite nya, aku jumpa ikan, tahu, dgn sayur kucai je..... Arghhhh kucar kacir aku! Ape nk msk klu stakat ada tu je, nak kuar b'belanja siyes aku dah malas.... Baju dah tukar bagai! *Cettt nk kuar b'blnja konon* podaaahhhh.... Masak jela ape yg ada yup. Memang susah klu Mr M aku dah singgah d jiwa ku.


Errrrr ape tu Mr M??? ............
.
.
.
.
Pastinya Mr Malas! Sungguh ku keciwa bila kau datang....

Okay! dlm mls2 pun ku gagahkan jua utk msk utk walid juga perut ku yg penting :)
Siap kan bahan2 dulu, nti senang main cmpak2 je :


1. Siang ikan *ikan tu nak goreng je, sbb walid suka mkn ikan goreng... *ini bukan alasan okay* Haha

2. Kupas bawang merah bawang putih, potong sayur, tahu, cili merah juga ikan bilis *nak masak sayur kucai    + tahu*

3. Ikan bilis + bawang merah bawang putih n cili api *nak buat sambal ketuk*

4. Ulam timun, *ni xyah masak potong2 je* Hehe.....

Now, bahan siap! Then goreng ikan dulu




4 ekor je, cukup la aku 1 walid 3.... Muahahaha


Sedang enak ikan2 aku bersemadi di dalam kuali tu, aku pun tumisla bahan nak masak sayur tadi tu semantara tgu ikan tu masak, dapur kan ada 2.... So jgn la buang masa ye dok? Gtu la gamok nya klu org kat dapur, kena pandai bermain dgn masa... Bijak x? *sbb dah slalu kena marah ngn umi mesti la tahu*





sekarang masak sayur plak.....


Nah ambik kau dalam 1 masa 2 lauk siap! Ikan goreng dgn sayur :)
tinggal nak buat sambal ketuk je skrg.... Mula bahan tu tadi kena tumis dulu bg dia masak, klu x nti smbal tu rasa payau *Errr betul ke aku eja* kita bakor kita bakor.... Belasah je la derrrr.....
Siap goreng tumbuk la plak! xpyh tumbuk beriya2 ketuk je pun okay la, dah nama pun sambal ketuk kah3.... taruk la garam dgn perasa skit baru la berasa, aishhh kamu ni


Then tadaaaaa!!!
.
.
.
.
.
.
.
.
Hehe, xsabar la tu.... Sabar2

.
.
.
.
.
Jap eh.... sikit lagi :)
.
.
.
.
.
.










Tadaaa!!! ni lah dia, ni je :) Hah xgila simple aku masak... Okay la tu


Ngam2 aku siap masak je Walid pun sampai, sume nya ngam2~~ dari semalam lagi kan? Haha, Alhamdulillah klu niat kita baik Allah pasti bersama kita, Insyaallah....

Macam biasa bila walid balik aku la org paling buzy hidang sume n buatkan air panas utk walid *waktu tu aku rasa sgt2 b'tuah dan b'syukur* serius, rasa ada peningkatan dalam diri.... Dah boleh tawen okay! hoyeeee, wahai jejaka pinang lah daku... Ececeh xde makna!



Saat yg paling aku tgu............................ Makan dgn walid la :)
Subanaallah gila aku tgk walid makan! Sentap sekejap.... Gila sedap kot aku masak, sampai xtnya kaba aku pun * Dushhh tetiba terkecik ati ayam* Heyyy plis tidaklah, malah sgt teruja tgk walid makan..... (mesti sodap kan) Hahaha....


Sygnya! gambar kesentapan walid menyentap makanan tu xdpt d snap..... sbb aku pun tgh asyik menyentap, Harap maklum aku dah success utk aritu even umi xde dlm 1 2 ari! Yesss bangga diri sebentar



p/s : Walaupun bahan xckup, tp kompiden tu pnting! Eh silap yg pnting niat :) Apepn msti m'jdi insyaallah

No comments:

Post a Comment